بازسازی بافت مرده ی قلب با استفاده از وصله های ساخته شده از تارهای نانو

15 نشانه سرطان
2011-10-11
کارخانه تولید ایمپلنت های استخوانی در همدان در حال احداث است
2011-10-11

بازسازی بافت مرده ی قلب با استفاده از وصله های ساخته شده از تارهای نانو

یک بافت جدید کربنی که از تارهای نانو ساخته شده می تواند در بازتولید سلولهای قلب که در اثر حمله ی قلبی از بین رفته اند مورد استفاده قرار بگیرد.

وقتی فردی دچار حمله ی قلبی می شود, سلولهای موجود در بخشهای موثر قلب از بین می روند. عموما این لطمه غیر قابل ترمیم است.  با این حال, در آینده ای نه چندان دور می توان از این وقوع این آسیب ناخوشایند پیشگیری کرد. مهندسهای دانشگاه براون در رود آیلند با یاری همکاران هندیشان توانستند با استفاده از تارهای نانو بافتهای کربنی بسازند که قادر به بازتولید سلولهای قلب هستند.

امید می رود این بافتها مانند یک چسب زخم در قلب کار گذاشته شوند و به رشد مجدد قسمتهای مرده ی قلب کمک کنند.
به گزارش سرویس علم و فناوری راسخون، این بافت که 22 میلیمتر طول دارد و ضخامت آن 15 میکرون (15 میلیونیم متر) است, ساختاری داربست شکل دارد و می تواند همانند بافتهای قلب منبسط و منقبض شود. گفته می شود این تارها رسانای عالی الکترون هستند که با این وصف قادر به انتقال پالسهای الکتریکی هستند که قلب برای ادامه ی ضربان منظم به آنها نیاز دارد.
محققان ابتدا بافت را زیر لایه ای شیشه ای قرار دادند و سپس سلولهای قلبی را با تارهای نانو در آن کاشتند. پس از 4 ساعت تعداد سلولهای بافت نانو به 5 برابر نمونه ی کنترلی که فقط از پلیمر ساخته شده بود رسید. و بعد 5 روز به 6 برابر افزایش یافت. به علاوه پس از 4روز رشته های عصبی موجود دربافت نانو 2 برابر شده بودند. به باور دانشمندان قابلیت ارتجاعی این ساختار داربستی شکل و کیفیت بالای تارهای نانو 2  علت عمده ی افزایش سلولها و رشته های عصبی هستند.

این تیم تحقیقاتی اکنون در نظر دارد برای شبیه سازی بهتر حالت الکتریکی قلب, این بافت را در بدن موجودات زنده نیز آزمایش کنند تا نسبت به نحوه ی کنترل ضربان قلب و ولتاژ برق ارزیابی دقیق تری داشته باشند. آنها همچنین در صددند ثابت کنند که کارایی سلولهای رشد یافته در این بافت همانند سلولهای معمولی قلب است.